Terugreis

5 september 2022 - Waddinxveen, Nederland

Donderdag 1 september:

Na afscheid te hebben genomen van Karel en Lenny zijn we bijtijds vertrokken, we reden voor 9 uur weg. We zien wel hoe ver we komen. Na 370 km hielden we het voor gezien en zijn voor 1 nacht neergestreken op camping Le Rochat / Belle-Isle in Châteauroux.                  In de middag op de fiets gestapt om de stad Châteauroux te bekijken. Via een park kwamen we door een poort in het stadje Déols, wat een voorstad van Châteauroux is.

20220901_160915

20220901_181631

Église Saint-Étienne

20220901_18193120220901_182049

Abbaye de Déols, ligt grotendeels in puin. De klokkentoren, wat muren en delen van het klooster zijn bewaard gebleven.

20220901_182716

Église Notre Dame (Châteauroux)

20220901_174310

Église Saint- André                                                        (Châteauroux)

Wat opvalt aan de kerken is, dat ze aan de buitenkant overdadig pompeus zijn en van binnen heel sober.

vrijdag 2 september:

Op naar het volgende stuk richting huis. Eerst douchen. Nou...sta je er klaar voor, krijg je de douche niet aan. 😝 Best wel een uitgebreide douche met stortdouche, handdouche en massagestralen, dus een hoop knopjes om uit te proberen.🤔 Dan de volgende douche maar testen en daar kwam ik erachter dat een knop gekanteld moest worden. De overgang van stortdouche naar handdouche ging via de massagestralen. Gevolg was dat tas en kleding het niet droog hielden.🙈 Gelukkig bleek ik niet de enige te zijn die de douche niet aan de praat kreeg. Zo Links en rechts om mij heen hoorde ik commentaar. Aat bleek zelfs naar de receptie te zijn geweest. Dit ter info voor degene die een opmerking zouden kunnen plaatsen.😜

Het is een regenachtige dag en de temperatuur komt niet boven de 19 graden uit. Niet aangenaam genoeg om wat vroeger in de middag een camping aan te doen. We rijden door tot camping du Port de Plaisance in Péronne. Inmiddels is het weer droog geworden met 25 graden. Kunnen nog lekker buiten zitten.

zaterdag 3 september:

Richting Waterloo, staat nog op ons lijstje om te doen. We gaan op camping Druivenland in Overijse in België staan, dat is zo'n 15 km van Waterloo af.

IMG-20220903-WA0002

Een grote kampeerweide met zicht op "Franse reizigers".😄

's Middags de Voervalleiroute gefietst, 46,7 km maar dat werden er 61,5 km door de naar  links - en rechtsuitstapjes die we maakten, een mooie tocht d.m.v. knooppunten. Goed aangegeven met soms een overdaad aan bordjes.

20220903_200435

De Sint - Pieter en Pauwelkerk in Neerijse. De kerk ligt op een kerkheuvel waar vandaan je een mooi uitzicht over de omgeving hebt.

Halverwege de tocht kwamen we in Leuven.

20220903_195956               IMG-20220903-WA0009

Geluksbrenger:

Men wrijve driemaal over den rug van het beest, men grijpe de staart met den pink, men lave zich in stilte aan de bron, waarna men in diepe gedachten den ultieme wensch voor zichzelf houdet.

Voor het water, druk vooraan met de voet op de zwarte knop.🤭

De stadsgids in Middeleeuwse klederdracht.

20220903_20054620220903_200818

Op de Oude Markt staan prachtige gebouwen. Links de Sint - Pieterskerk en rechts het stadhuis. Het stadhuis is op de plaats waar vroeger handelshuizen stonden gebouwd, de kelders zijn bewaard gebleven. De beelden op het gebouw stellen taferelen uit de bijbel, personen die een rol speelden in de stadsgeschiedenis en op de torens profeten en heiligen voor.

20220903_200343

Op de Grote Markt staan voormalige Gildehuizen en Burgerhuizen, erg mooi en sfeervol. Het is nu één en al horeca. De Kwak en Leffe smaakten heerlijk.

20220903_201203

Op de terugweg richting de camping kwamen we in Tervuren. In het park van Tervuren staat het Koninklijk museum voor Midden-Afrika        (AfricaMuseum). Er omheen ligt een prachtig park, net Versailles in het klein.

IMG-20220903-WA0012

Onderweg begon het te rommelen en vielen er een paar spetters, met een mooie regeboog tot gevolg.

Zondag 4 september:

Vandaag naar Waterloo gefietst en de kennis over de geschiedenis van Napoleon Bonaparte opgehaald en dan met name de slag om Waterloo in 1815.

Via de Belgische knooppuntenapp een route uitgestippeld waarbij we ook een stukje van de Zoniënroute fietsten. Hierbij kwamen we ook weer in het Franstalige gedeelte van België.

20220904_152118

Napoleon Bonaparte

20220904_224718

Het Musée du Mémorial, dat gaat over de geschiedenis van de slag.

20220904_224525

Panorama, een historisch schilderij over de veldslag, 110 meter lang en met een 3D-gevoel. Een soort Panorama Mesdag.

20220904_225041

Butte du Lion, De Leeuw van Waterloo. Bovenop heb je een schitterend uitzicht op het slagveld. Om er te komen moet je wel 266 treden omhoog klimmen. Het was pittig maar we hebben het gedaan.😅😅

20220904_164216

Was de route van zaterdag goed aangegeven, nu raakten we in het Zoniënwoud het spoor bijster door het ontbreken van bordjes. Gelukkig m.b.v. de GPS van de app weer bij een knooppunt gekomen.

20220904_194356

Op de terugweg heerlijk gegeten in Overijse. Uiteraard met een Belgisch biertje vooraf.

Maandag 5 september:

Nog ongeveer 180 km te gaan om thuis te komen. Het begon al goed, na 10 minuten stonden we al in een file. Gelukkig viel het mee en ook bij Antwerpen was de file klein. Om 12.15 uur stonden we voor de deur en begon het grote uitpakken, schoonmaken en puin ruimen. Wat een zooi heeft een mens bij zich.

20220905_20123920220905_201332

Ook de tuin en vijver zijn weelderig aan het groeien geslagen. Aat kan zijn hart ophalen.

20220905_201408

Wij hebben het ontzettend naar onze zin gehad. Veel gezien en meegemaakt. We hebben op 31 campings gestaan, 38 fietstochten gemaakt waarbij we in totaal ongeveer 1300 km weggetrapt hebben en rond de 8000 km met de auto gereden.

Bedankt dat jullie met ons "meegereisd" zijn en voor de leuke reacties.👍😄

1. Geja de Keijzer:
    Welkom thuis.
  2. Tineke van der Eijk:
    5 september 2022
    Welkom thuis in Waddinxveen!
  3. Michelle Goedhart:
    5 september 2022
    Welkom thuis!! Leuk om jullie verhalen mee te hebben kunnen lezen. Fijn dat jullie weer thuis zijn.
  4. Karel en Lenny:
    6 september 2022
    Aat en Bea, het meereizen met jullie was een feestje voor ons. Wat hebben jullie veel gezien en geweldig dat we daarin meegenomen werden. Telkens weer hele verhalen die super waren om te lezen. Kers op de taart natuurlijk onze ontmoeting in Frankrijk. Nogmaals dank voor alle verhalen en prachtige beelden, echt top !!!!!!
  5. Ad Bax:
    6 september 2022
    Dank voor jullie leuke, informatieve en boeiende verhalen, het geeft ons inspiratie om Frankrijk en Spanje ook weer een keer rond te reizen.
  6. Sjaak:
    6 september 2022
    Leuk om mee te hebben kunnen lezen. Interessant te lezen dat een fonteintje in Leuven eenvoudiger te gebruiken was dan een douche in Frankrijk. 😊