El Puerto de Santa Maria / Cádiz

23 juli 2022 - El Puerto de Santa María, Spanje

De rit naar Càdiz gaat met een omweg via Sevilla. Langs de kust kan niet omdat daar een natuurpark is waar geen wegen doorheen lopen. We hebben 1½ uur in de file gestaan.  Leve de airco!

Camping Playa de Las Dunas heeft een schitterend zwembad. Heerlijk om af te koelen bij 35 - 37 graden. Ook de zwaluwen maken gebruik van het zwembad. Met een snoekduik komen ze aanvliegen. Al scherend over het water scheppen ze wat water. Hun lichte buik kleurt hierbij prachtig blauw door de weerspiegeling van het water.

20220722_145358

De camping ligt in een buitenwijk van het stadje Puerto de Santa Maria.

20220723_112547

Rondom de stad zijn druivenwijngaarden. De druiven worden gebruikt om sherry te maken. In de stad zelf zijn bodegas van Osborne te vinden.

20220722_195610

De stierenvechtenarena ligt aan het Real Plaza de Torros. Aat kon het niet laten😜

20220722_195833

Plaza de España met de Basilica Nuestra Señora de Los Milagros. Na rondgefietst te hebben, was het tijd om hier een heerlijke Tinto de Verano te drinken.🍷

20220722_222307

Bij de stad ligt het natuurpark 'Parc Natural Los Toruños'.
Een onderdeel hiervan is de fietsroute de Via Verde de Matagorda. Mooie uitzichten, ook op Cádiz. Op de foto is de brug naar Cádiz te zien.

We wilden met de fiets naar Cádiz. Hiervoor moet je met de ferry. Omdat het bij Lissabon verkeerd was gegaan, hadden we ons goed voorbereid. We zouden met de boot van 10.10 uur gaan. Daar aangekomen, bleek de boot kapot te zijn. De eerstvolgende boot zou 1½ uur later gaan. We besloten om die dag naar het strand te gaan en een fietstocht te maken rondom Puerto de Santa Maria.

20220722_195950

Spaanse fietspaden

De volgende dag in de herkansing, weer om  10.10 uur bij de boot. Helaas de boot was nog steeds kapot maar we konden met de bus. Kunnen de fietsen dan mee? Si, die kunnen mee.  De bus bleek een touringcar te zijn. De fietsen moesten onderin, waar de koffers normaal gesproken ingaan. Zweten, warm krijgen, 😵‍💫😡🤬, paste dus niet. We hebben de moed toen maar opgegeven en zijn (fietsen achterop) met de auto gegaan.

Cádiz is de oudste Europese stad. Het heeft een hele lange boulevard met een fietspad erlangs. Daarom wordt Cádiz ook wel klein Havanna genoemd. Havanna in Cuba heeft ook zo'n boulevard (Malacón). In de stad zelf is ook goed te fietsen met in de drukkere straten fietspaden.

20220723_142027

Wat gebouwen en kleine straatjes

20220722_200259

Catedral van Cádiz

20220722_200138

Iglesias de Santa Cruz

20220722_200452

Teatro Romano.

In 1980 pas ontdekt en gedeeltelijk opgegraven. Foto linksboven geeft aan hoe het eruit moet hebben gezien.

20220722_222051

Murallas de San Carlos

De meeste vestingwerken rond Cádiz werden gebouwd in de 17e eeuw. De grootste was Baluarte de San Carlos uit 1784. Oorspronkelijk waren er 90 kanonnen. Negen zijn nog steeds gericht op de baai.

20220722_222212

Cádiz museum

In 1835 werd kunst in beslag genomen uit een klooster, waaronder schilderijen van Zurbarán en werken van Murillo en Rubens. In de archeologische afdeling zijn 2 sarcofagen uit de 5e eeuw voor Chr. te zien. De poppenset "Tía Norica", gebruikt tijdens het carnaval van Cádiz was helaas niet te zien.

20220720_145234

Aan de buis gekluisterd zitten.

20220720_145305

Aat kan moderne kunst best wel waarderen.😊

Dat Spanjaarden zich heel druk kunnen maken, hebben we gemerkt. De fietsen hadden we naast de ingang neergezet. Op slot met nog een extra slot aan elkaar. Voordat we het wisten, stonden er 5 medewerkers van het museum om ons heen. De fietsen stonden niet goed genoeg op slot. Afijn .... nog 2 sloten eraan en de fietsen iets verplaatst zodat ze ook nog aan een hek vast konden worden gezet. Pff....een knapperd die de fietsen dan kan meenemen.

Wat schetst onze verbazing....één van de 5 kwam weer naar buiten en maakte ons duidelijk dat de fietsen verderop moesten worden neergezet. Ja doei....wij hem niet begrijpen.😇😊

De bedoeling was om vrijdag 22 juli naar een camping in de buurt van Gibraltar te gaan. Het was maar goed dat we belden of er plaats was. Alles complet. Na het weekend zijn er weer plaatsen. Zondag 24 juli gaan we naar een camping in Manilva, 38 km voorbij Gibraltar.

1. Geja de Keijzer:
    23 juli 2022
    Je beleeft nog eens wat.
    Die Aat, echt een kunstkenner 😅👨‍🚒🚒
    Mooie omgeving daar. We zijn er een x in een herfstvakantie geweest. Was toen wel minder warm
  2. Aat & Bea:
    23 juli 2022
    Wij ook een keer in mei. Dat is beter te doen. Nu nog 29 graden om half 10. Hier wordt het maandag 40 graden. Waar wij morgen heen gaan 34 graden. Ook nog warm maar beter dan 40 graden.🥵
  3. Tineke van der Eijk:
    Leuke verhalen weer!
    Hier vandaag 24 graden…..
  4. Aat & Bea:
    23 juli 2022
    Wordt weer een mooi weekend bij jullue. Wij gaan hier morgen op tijd weg. Wordt maandag 39/40 graden. Waar we heen gaan 33 graden. Ook warm maar niet zo heftig.
  5. Els van den Berg:
    24 juli 2022
    Was weer leuk om via de verslagen en foto’s met jullie mee te reizen gister en vandaag. Voor morgen goede reis naar de volgende camping.
  6. Gerri de Bruijn:
    24 juli 2022
    Ja, heerlijk meegenieten van jullie reisverhalen. Temperatuur is nu hier weer heerlijk. Fijne reis.... tot vervolg🥂
  7. Ad Bax:
    24 juli 2022
    We doen weer een hoop inspiratie op door jullie verhalen. En we weten nu ook dat Aat een ouwe ballenknijper is... 😂😂
  8. Aat & Bea:
    25 juli 2022
    Sterker nog...hij moet er af en toe één aan.😅😅