Manilva / Gibraltar

25 juli 2022 - Manilva, Spanje

We staan op camping Bella Vista even buiten Manilva. Langs de camping loopt een fiets/wandelpad dat tot in Manilva loopt. Een heel gezellig maar ook toeristisch stadje.

20220725_214936

In een strandtentje, met je voeten in het zand, een sangria drinken, is een mooie afsluiting van de dag.

De volgende dag met de fietsen op de auto naar Gibraltar. We parkeren de auto op het Plaza de Torres in het grenstadje La Linea de la Concepción. Tussen de Spaanse grens en die van Gibraltar ligt een vliegveld, het gevaarlijkste vliegveld van Europa. De start- en landingsbaan gaat dwars over de weg. Deze weg wordt met slagbomen afgezet als het nodig is.

20220725_230246

Het plan was om met de kabelbaan naar boven te gaan en dan lopend weer naar beneden. Aangezien het inmiddels al 28 graden was met daarbij veel mist besloten we om met een busje te gaan. Met nog 6 Amerikanen van een cruiseschip werden we naar boven gereden en bij de higlights werd er gestopt.

20220725_214839

Een groot deel van de rots werd in 1993 aangewezen als natuurgebied, het Upper Rock Nature Reserve. Op de rots wonen zo'n 250 berberapen, de enige plek in Europa waar apen in het wild leven.

20220725_214506

De aap op de foto rechtsonder had een soort Mars van een kind afgepikt. De aap op de foto rechtsboven heeft een jong.

Omdat de rots uit kalksteen bestaat wat langzaam door regenwater wordt opgelost, zijn er meer dan 100 grotten in de rots ontstaan. De bekendste grot is St. Michael's Cave.

20220725_21373920220725_214725

Van de grootste kamer in de grot, de Cathedral Cave, werd lang gedacht dat hij zo groot was dat hij helemaal tot Afrika doorliep. De Cathedral Cave wordt nu regelmatig gebruikt voor concerten.

Kijk bij video's voor een prachtige lichtshow.

Bij één stoppunt hadden ze glazen wandelpaden gemaakt. Niks voor iemand die last van hoogtevrees heeft.  🙈  Het was opvallend hoeveel mensen er heel voorzichtig liepen.

20220725_103603

Je kon er wel heel mooie foto's maken.

20220725_213639

We vonden het een mooie en indrukwekkende toer met prachtige vergezichten. De mist die er hing gaf er wat mystieks aan.

Na de tour hebben we door de stad gefietst waarbij er af en toe flink moest worden geklommen. Gelukkig rijden ze in Gibraltar wel rechts.

Het Europa Point Lighthouse staat op het uiterste zuidelijkste puntje van Gibraltar. De grote lichtbundel van deze vuurtoren leidt de weg voor zeelieden die door de Straat van Gibraltar varen waar de Middellandse Zee en de Atlantische Oceaan samenkomen.

De vuurtoren werd gebouwd in 1838, de lichtbundel van de vuurtoren reikt tot 32 kilometer uit de kust.

20220725_213329

Vlak bij de vuurtoren staat het Sikorski Memorial. (foto rechtsboven) Dit monument is opgericht ter nagedachtenis aan de Poolse premier Wladyslaw Eugeniusz Sikorski die samen met vijftien anderen omkwam bij een vliegtuigongeluk op de rots in 1943.

Op dit punt kan je Marokko zien.

20220725_114336

Helaas, wij zagen dit..........

20220725_114345

Uiteraard heeft Gibraltar ook een Mainstreet. Hier stonden 2 puur Engelse telefooncellen.

20220725_213412

's Middags weer lekker naar het strand. Het zand was loeiheet maar het zeewater koelde goed af. Vorig jaar was Aat door een kat gebeten. De apen had hij zonder kleerscheuren overleefd maar in de zee kwam hij een klein paars kwalletje tegen....😳😳

Op het moment dat ik dit verhaal schrijf, steekt er een warme wind op. Het wordt vannacht ook niet koeler dan 30 graden.🥵🥵

Dinsdag, 26 juli, trekken we weer verder. We gaan naar Marbella.

1. Sjaak:
    26 juli 2022
    Dus nu ook enige angst voor kwalletjes?
  2. Aat & Bea:
    26 juli 2022
    Hij ging even de zee niet meer in.😅😅
  3. Irma:
    26 juli 2022
    Wauw. Wat een mooie tour. Gaaf daar.
  4. Aat & Bea:
    26 juli 2022
    Was heel indrukwekkend. Aan te bevelen.
  5. George:
    26 juli 2022
    Leuk die foto met de 6 apen!
  6. Ad Bax:
    26 juli 2022
    Wat een bijzonder stukje Groot Brittanie. En dan die landingsbaan dwars over de weg! Rijden ze ook links? Kun je daar alleen met Engelse ponden betalen?
  7. Aat & Bea:
    26 juli 2022
    Nee, ze rijden rechts. Je kan alleen met ponden betalen die (heeft Aat ergens gelezen) ook heel moeilijk in te wisselen zijn. De toer konden we met euro's betalen. Was erg leuk om het gezien te hebben. Helaas geen overstekend vliegtuig meegemaakt.
  8. Karel en Lenny:
    27 juli 2022
    Wat gaaf om ook dit weer te zien en te lezen.
    Gibraltar echt fantastisch.
    Kost jullie uiteraard de nodige tijd, waarvoor dank👌
  9. Els van den Berg:
    27 juli 2022
    Weer heerlijk mee gelezen. Wat een bijzondere dag zal dat geweest zijn en gaaf dat glazen wandelpad. En voor Aat: in het vervolg je waterschoentjes aan als je de zee ingaat😂
  10. Gerri de Bruijn:
    27 juli 2022
    Wat een mooi reisverslag en foto’s. Leuk dat jullie foto’s ook mijn herinnering aan vorig jaar weer doen opleven tussen de apen. Ik vond Gibraltar ook zo bijzonder. Wij hadden wel het geluk dat er een vliegtuig landde, want dat gebeurt maar 2x op een dag 1 vlucht binnenkomend en 1 uitgaand. Groetjes en weer fijne dagen.