Tomar

6 juli 2022 - Tomar, Portugal

Camping Pelinos in Tomar is een SVR camping. SVR is kamperen bij de boer.  De Nederlandse eigenaren runnen de camping nu 12 jaar.

20220704_224451

Een gezellige camping met 1 nadeel......de toegangsweg/uitrijweg is smal en zeer steil.🙈 Gelukkig is daar een oplossing voor, de eigenaar brengt de caravans met zijn jeep weer omhoog. Kijk maar bij het kopje video's.

In de omgeving is niet te fietsen maar des te meer om te bekijken.

20220701_155835

Het Convento da Christo is een klooster dat bewoond werd door monniken en Tempeliers. In de 12e eeuw is met de bouw begonnen. Het meest indrukwekkende is de tempel (Charola). Het verhaal gaat dat de tempeliers hier de plechtigheden zittend op hun paard bijwoonden. Een uniek raam (Janela Manuelina) is ook heel goed bewaard gebleven.

20220704_230137

Op deze foto's staan de tempel, het raam, de keuken en de bewaarplaats voor olijfolie.

20220701_145040

20220704_225214

Het Aquaducto dos Pegões is 6 km lang en heeft 180 bogen en is gebouwd door de Tempeliers. Het is een oud irrigatiesysteem dat het klooster van water voorzag.

Fátima is na het Vaticaan het belangrijkste Christelijke bedevaartsoord ter wereld. De meeste pelgrims  komen van mei tot oktober in de nacht van de 12e op de 13e. Volgens de overlevering verscheen Maria op 13 mei 1917 voor het eerst aan 3 herderskinderen. In de periode tot oktober verscheen ze iedere keer op de 13e van de maand. Van de 3 herderskinderen zijn er 2 heilig verklaard en liggen begraven in de basiliek van Onze-lieve-vrouw van de rozenkrans. De basiliek staat op de plek waar de eerste verschijning zou zijn geweest.

20220701_095646

Aan de andere kant van het enorme plein, Recinto das Orações, staat de basiliek van de Heilige Drie-eenheid. Een moderne kerk met 9000 zitplaatsen en 13 toegangsdeuren.

20220704_231030

20220701_094239

Het bedevaartsoord gaat mee in de moderne ontwikkeling. Omdat nog maar weinig mensen cashgeld bij zich hebben, kan je pinnen😅

20220701_094219

Er staan overal gelapparaten, deze zijn aangepast aan het bedevaartsoord.

Kijk naar het onderste druppeltje.🤭

De religieuze attributen zijn in grote getale aanwezig.🙈

20220701_095455

20220701_100537

Fátime ontvangt jaarlijks zo'n 4 miljoen bezoekers.

De rivier de Nabão is een brede rivier met inhammen waar strandjes aan liggen. Heerlijk om daar bij ruim 33 graden te zijn, hoewel het water nog wel erg koud is.

20220702_142247

Het strandje bij Bairrada/Bairradinha

In het stadje Constância komen de rivieren de Taag en Zêzere samen. Het dorpje heeft veel witte huisjes, een mooie kerk en een bijzondere begraafplaats naast de kerk. Alle grafzerken zijn wit, bovendien hebben de meeste graven een zandheuvel.

20220704_223523

Op advies van de campingeigenaar zijn we gaan eten in café O Vitinho in het naburige dorpje Poço Redondo. Het eten was simpel maar lekker. Het café zat vol met locals die met elkaar naar een voetbalwedstrijd zaten te kijken. Hierbij werden de nodige alcoholische drankjes genuttigd. Bedenk dat de Portugezen van nature al wat luidruchtig kunnen zijn🙉  Maar het kon nog erger......een man en een vrouw kregen het met elkaar aan de stok..... de ruzie was zo luidruchtig dat de eigenaar zich schaamde en aan ons excuses kwam aanbieden.🤣

20220704_220808

Bij het kopje foto's staan nog meer foto's van onder meer het klooster van de tempeliers.

4 Juli zijn we weer verder getrokken. Staan nu op een camping vlak bij Lissabon.

1. Sjaak:
    6 juli 2022
    Ik had eigenlijk verwacht dat je de caravan zelf wel even over dat paadje heen zou trekken .....
  2. Aat & Bea:
    We zijn geen ezels😏
  3. Tineke van der Eijk:
    6 juli 2022
    WoW, dat zijn weer mooie plekken, Bea en Aad!
    En nu naar Lissabon, ook leuk 👍
  4. Ad Bax:
    6 juli 2022
    Mooi land met heerlijke mensen. Heb je in Fatima de bedevaartgangers op hun knieën zien gaan? En al die wassenbeelden die walmend liggen te fikken! Heerlijke poppenkast.
    Veel plezier.
  5. Aat & Bea:
    6 juli 2022
    Geen mensen op hun knieën gezien. We waren daar te vroeg voor. Wel veel paters in allerlei gewaden. Wij vonden het erg modern. Lourdes heeft meer uitstraling. Maar die winkeltjes....wat een zooi en inderdaad poppenkast.
  6. Els van den Berg:
    6 juli 2022
    Weer genoten van foto’s, film🙈 en verhalen. Geniet van Lissabon.
  7. Karel en Lenny:
    7 juli 2022
    Hoi Vrienden,
    Oh oh echt iets voor jullie die stijle oprit en het gedoe met de Jeep vd eigenaar. Het dak vd caravan is toch al beschadigd dus dan maar een gokje wagen zal de gedachte geweest zijn.
    Mooi als herinnering. Echt een omgeving waar ook wij van houden, heel sfeervol en met schitterend weer dus echt genieten.
  8. Gerri de Bruijn:
    7 juli 2022
    Gezellige verhalen met foto’s. Weer op naar het volgende. Veel plezier!